Założeniem zajęć jest wszechstronny rozwój osobowości, pomoc w zrozumieniu siebie oraz innych ludzi, pomoc w poznawaniu i rozumieniu świata oraz przygotowanie do współtworzenia go i odnajdywania w nim własnego miejsca.
Plan zajęć z zakresu profilaktyki agresji, realizowanych w świetlicy szkolnej przy szkole podstawowej nr 3 w Lidzbarku "Wiem kim jestem, wiem co robię" Główne cele zajęć:
- integracja grupy świetlicowej – wytworzenie atmosfery życzliwości, akceptacji, bezpieczeństwa, współpracy;
- usprawnienie funkcji poznawczych uczniów poprzez aktywizacje uczniów, budowanie pozytywnej motywacji do nauki;
- uczenie się poprawnych form zachowania poprzez doświadczenie odpowiednie dla okresu rozwojowego - zabawę;
- wytwarzanie życzliwej i radosnej atmosfery pracy.
Cele szczegółowe:
- poznawanie siebie – moje "zalety i wady", cechy których posiadanie jest warunkiem utrzymania dobrego kontaktu z innymi;
- kształtowanie swojego wizerunku – "być czy mieć";
- radzenie sobie z trudnymi emocjami;
- radzenie sobie w nowych sytuacjach oraz sytuacjach przemocy;
- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów z rówieśnikami, rodzicami, dorosłymi – odreagowywanie napięć emocjonalnych;
- kształtowanie pozytywnych wzorców zachowań – współpraca i zdrowa rywalizacja;
- kształtowanie wzorów zdrowego stylu życia i spędzania wolnego czasu.
Osiągnięcia wychowanków: Po przeprowadzonych zajęciach uczeń:
- rozumie, że rodzina, grupa, środowisko lokalne stanowią wartość w życiu każdego człowieka;
- rozumie potrzebę stwarzania atmosfery życzliwości, akceptacji, bezpieczeństwa, współpracy w grupie rówieśniczej i rodzinie;
- zna zwyczaje i obyczaje właściwych zachowań w rodzinie, wobec kolegów i innych osób dorosłych;
- rozpoznaje pozytywne i negatywne cechy charakteru u siebie i innych ludzi;
- potrafi stworzyć hierarchię podstawowych wartości niezbędnych do funkcjonowanie każdego człowieka;
- zna sposoby radzenia sobie z trudnymi uczuciami;
- potrafi poradzić sobie z nową sytuacją oraz wie, jak postąpić w chwilach zagrożenia;
- rozumie potrzebę rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami, rodzicami i dorosłymi;
- zna i stosuje zasady zdrowej rywalizacji;
- potrafi pracować samodzielnie i w zespole;
- przejawia gotowość pomocy kolegom i koleżankom.
Drogi osiągania założonych celów:
- stosowanie metod aktywizujących, w szczególności zabaw interakcyjnych,
- dobór tematów zajęć do zainteresowań, umiejętności i poziomu wiedzy uczniów,
- prezentacja działań twórczych przez uczniów,
- otwartość prowadzącego na pojawiające się na bieżąco problemy oraz rozwiązywanie ich .
Tematyka zajęć:
- Integracja grupy – blok zajęć
Cele: Uczeń:
- poznaje swoich kolegów,
- pracuje nad budowaniem atmosfery życzliwości, akceptacji i poczucia bezpieczeństwa w grupie,
- staje się współodpowiedzialnym za grupę.
Uwagi: Trudno wyznaczyć limit czasowy na zajęcia integracyjne. Od wrażliwości prowadzącego oraz rozpiętości wieku dzieci zależeć będzie długość tego bloku zajęć.
- Moja rodzina – piszemy książkę o rodzinie
Cele:
- uświadomienie dzieciom znaczenia rodziny,
- poznanie różnych ról przyjmowanych w rodzinie,
- zrozumienie praw, obowiązków, zadań członków rodziny.
- Budowanie pozytywnego obrazu siebie
Cele: Uczeń:
- poznaje role przyjmowanych w życiu przez dziecko,
- poznaje swoje mocne strony,
- rozwija umiejętność pozytywnego mówienia o sobie.
- W wielu rzeczach jestem bardzo dobry
Cele: Uczeń:
- uświadamia sobie odniesione sukcesy,
- wypowiada się na swój temat,
- dzieli się przeżyciami.
- Różnimy się od siebie
Cele: Uczeń:
- rozumie potrzebę zgodnego życia z innymi ludźmi,
- wyraża się na temat różnic między ludźmi,
- współpracuje w grupie.
- Ludzie często są podobni do siebie
Cele: Uczeń:
- zauważa podobieństwa między ludźmi,
- wyróżnia i nazywa cechy innych ludzi,
- współpracuje w grupie.
- Rozpoznajemy i nazywamy uczucia
Cele: Uczeń:
- nazywa różne uczucia,
- rozpoznaje uczucia,
- kojarzy uczucia z różnymi sytuacjami,
- spostrzega różnice w przeżywaniu uczuć u ludzi.
- Możemy zmieniać swoje uczucia
Cele: Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa swoje uczucia,
- wyraża swoje uczucia,
- rozumie, że uczucia mogą się zmieniać.
- To ważne wiedzieć, co każdy czuje
Cele: Uczeń:
- spostrzega różnorodne sposoby przeżywania uczuć przez inne osoby,
- nazywa emocje, które odczuwa pod wpływem zachowania innych osób.
- Poznajemy reguły, normy, zasady
Cele: Uczeń:
- tworzy reguły, zasady,
- rozumie potrzebę stosowania reguł, norm, zasad,
- przewiduje reakcji na łamanie reguł, norm.
- Moje zachowanie. Czy zawsze jest prawidłowe?
Cele: Uczeń:
- wartościuje zachowania swoje i innych ludzi,
- wzmacnia więzi w grupie poprzez przekazywanie pozytywnych informacji zwrotnych,
- współpracuje w grupie,
- zauważa problem występowania agresji.
- Czy wiesz, jak należy się zachować? – quiz
Cele: Uczeń:
- utrwala dotychczasowe umiejętności radzenia sobie ze swoimi i innych osób zachowaniami trudnymi.
To miło pomagać innym Cele: Uczeń:
- rozwija empatię,
- pomaga innym i dzielenia się z nimi przeżyciami i rzeczami materialnymi.
- Kto mi może pomóc w rozwiązywaniu problemów?
Cele: Uczeń:
- wskazuje różnych sposoby rozwiązania problemu,
- wie, gdzie można uzyskać pomoc w sytuacjach trudnych.
- Możemy zmieniać nieprzyjemne sytuacje
Cele: Uczeń:
- rozwija empatię,
- rozpoznaje trudne emocje,
- potrafi zapanować nad rozpoznanymi trudnymi emocjami.
- Jest wiele sposobów rozwiązywania problemów.
Cele: Uczeń:
- wyraża swoje sądy, opinie w sposób nie raniący innych ,
- nazywa sytuacje trudne.
- O porozumiewaniu się ludzi
Cele: Uczeń:
- zna zasady poprawnej komunikacji,
- buduje poprawne komunikaty,
- rozumie znaczenie komunikatów niewerbalnych,
- odczytuje komunikaty niewerbalne innych osób.
- Jak spędzam swój czas wolny
Cele: Uczeń:
- rozumie jakie znaczenie ma wypoczynek dla zdrowia człowieka,
- zna i stosuje aktywne formy spędzania wolnego czasu.
Bibliografia:
- Fuchs B. Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Jedność, Kielce 2003
- Pluta T. Profilaktyczno- wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Oficyna Wyd. "Impuls", Kraków 2003
- Szostak S., Tabaka A. Porozmawiajmy o agresji, Rubikon, Kraków 2004
- Vopel K. Jak pobudzić kreatywność grupy, Jedność, Kielce 2003
- Vopel K. Kreatywne rozwiązywanie konfliktów, Jedność, Kielce 2003
- Zabawy przeciw agresji, Jedność, Kielce 2001
zebrała i opracowała: mgr Anna Majewska |